Challenge // Offline és online versenyek menetrendje

Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.01.26. 

A FIRST LEGO League Challenge lehetőséget ad klasszikus helyszínen történő, valamint online versenyzésre is a remote platformon keresztül. A pontos versenymenetrend helyszínenként eltérhet, amelyről a regionális helyszínek külön értesítik a csapatokat (amennyiben eltérnek az itt leírtaktól).

Offline versenyek

Az offline versenyek esetén az adott döntő egy napon belül lezajlik. A csapatoknak robotverseny esetén legalább egy tesztkörön, valamint három éles futamon kell résztvenniük, amelyek nem lehetnek hosszabbak 2 és fél percnél. 

A legjobb csapatok a robotverseny során kieséses rendszerben is megmérkőzhetnek, ám azok pontszáma már nem számít bele a verseny végső pontszámába.

A csapatoknak emellett be kell mutatniuk az innováció projektjüket, a robotkonstrukciójukat, valamint azt, hogy milyen szinten képviselik a FIRST alapértékeket (lásd lentebb).

FIRST alapértékek:

Felfedezés

Új képességeket, ötleteket fedezünk fel a verseny során.

Csoportmunka

Együtt sokkal erősebbek vagyunk!

Tisztelet

Tiszteljük egymást és a különbözőségeinket.

Hatás

Mindent azért teszünk, hogy hatással legyünk a világunkra.

Innováció

A saját kreativitásunk célja a valós problémák megoldása.

Szórakozás

Élvezzük minden egyes percét annak, amit csinálunk.

 

A korábbi szezonoktól eltérően a RePlay versenysorozaton belül a csapatok már nem különböző helyszíneken mutatják be robot design, innováció/prezentáció és csapatmunka (idén már FIRST alapértékek) tudásukat, képességeiket, hanem a zsűrinek egyetlen 30 perces találkozó során értékeli a csapatokat a lenti ideális folyamat alapján.

 

Offline versenymenetrend

Az offline versenyek esetén a csapatoknak elsőként az innováció kutatásukat kell prezentálniuk (5 percben), majd legjobb tudásuk szerint válaszolniuk a zsűri kérdésére (5 percben). Ezt követően történik a robotdizájn bemutatása (5 percben) és az ahhoz tartozó kérdés-felek (5 percben) blokk, amelyet követően az alapértékek zsűri - aki a többi feladat során is figyeli a csapatokat - rövid kérdéseket tesz fel a csapat tagjai számára a pontosabb értékelés érdekében (3 percben). Ezt követően a zsűri egy rövid visszajelzést ad a csapatnak (5 percben), majd utána - immár a csapat jelenléte nélkül - kitölti az értékelőlapokat (értékelendő területenként egyet).

Fontos, hogy a robotdizájn értékelésbe a robot kódja is beletartozik, amely a 2020/2021-es szezontól bármilyen programnyelvben íródhat, így az adott helyszínek előzetesen dönthetnek úgy, hogy a náluk szereplő csapatoktól előzetesen bekérhetik a programkódra vonatkozó információkat. 

Online versenyek

Az online versenyek jellemzően nem egy napon belül zajlanak. A robotfutamokat előzetesen kell rögzíteni, a tesztkörrel együtt, a prezentációról is egy videót kell feltölteni, illetve a robotdizájn értékeléshez is előzetesen el kell küldeni minden releváns dokumentumot, képet a bíráknak.

A robotfutamok kapcsán az adott regionális, vagy nemzeti döntő szervezője egy tesztfutam videóját kéri be a csapatoktól, amely alapján nem csak a robotfutammal , hanem a rögzített videó esetleges pontatlanságaival kapcsolatban is visszajelzést küld a csapatnak.

  

Megjegyzés: remote versenyek esetén nem kötelező a versenyasztal használata, azaz a csapatok a Challenge pályát akár a padlóhoz is rögzíthetik szigetelőszalaggal. Ha a csapat nem használ keretet, akkor a fallal kapcsolatos feladatoknál különszabályok lépnek életbe. ha a robot lefut a matracról, akkor az hibás indításnak számít: ekkor a robotot vissza kell tenni a bázisra, és az adott csapat elveszít egy pontosságjelölőt.

  

A tesztfutamot követően a csapatoknak három robotfutamot kell rögzíteniük és elküldeniük a szervezőknek a remote platformon keresztül a megadott időre. Ugyanígy a megadott időre fel kell tölteni a rögzített prezentáció videót, valamint a robotdizájn értékeléshez szükséges képeket, dokumentumokat.

  

Online versenymenetrend

Az egyes területek kiértékelése egy online meeting keretén belül történik. Robotverseny esetén a csapatok egy online találkozó esetén beszélhetik meg a pontszámokat a bírókkal, míg a zsűrivel egy 25 perces online találkozón belül találkozhatnak, ahol a zsűri tagjai az offline versenyhez hasonlóan kérdéseket tehetnek fel. Az egyedüli különbség, hogy az innováció prezentáció nem a találkozón belül történik, arra a zsűri tagjai már csak reflektálnak a találkozó alatt.

Legyen szó offline, vagy online versenyről, a zsűri és a bírók által adott pontszámok a remote platform felületén jelennek meg a csapatok számára a részletes, írásos visszajelzésekkel együtt. 

A versenyeken kiosztott díjak

A versenyeken a szervezők az alábbi díjakat osztják ki a csapatoknak:

  • A legjobb csapat (az összesítésben legtöbb pontot gyűjtő csapatnak)

  • A legjobb csapatszellem (a legtöbb FIRST alapérték pontszámot begyűjtő csapatnak)

  • A legjobb innováció (a legtöbb innováció pontszámot begyűjtő csapatnak)

  • A legjobb robotkonstrukció (a legtöbb robotdizájn pontszámot begyűjtő csapatnak)

  • A legjobb robotjáték (a robotfutamokon legtöbb pontszámot elérő csapatnak)

  • A legjobb edző/mentor (csapatok jelölhetik díjra a saját edzőjüket, a kiosztásról a szűri dönt)

 

Opcionális díjak:

  • Áttörés díj (A csapat jelentős előrelépést tett saját magabiztossága, és képességei terén, valamint megértették, hogy amit felfedeztek, az fontosabb, mint amit nyertek)

  • Feltörekvő díj (Olyan csapat akikre a bírók felfigyeltek, és nagy dolgokat vihetnek véghez jövőben)

  • Motiváció díj (A csapat magáévá tette a FIRST LEGO Leauge kultúráját a csapatépítés, csapatszellem és lelkesedés terén)

 

A zsűri által kiosztandó díjak kiosztásának menete:

Kattints a képre a teljes mérethez!

A díjak kiosztásánál figyelembe kell venni az alábbi szabályokat:

  • A jószándékú professzionalizmus pontszámok az Alapértékek pontszámokba tartoznak bele, a Robotjáték pontszámokba nem
  • A négy részterület (Alapértékek, Innováció, Robotkonsrukció, Robofutam) egyenlő súllyal számít az összesített pontszám számítása során
  • A Robotjáték során a bírók azt pontozzák, hogy az adott futam során milyen teljesítményt nyújt a robot, ami egy objektív pontozás. A robotkonstrukció esetén a zsűritagok a robot fejlesztésének a teljes folyamatát vizsgálják, amelybe beletartozik a stratégia, a hardver és a szoftver létrehozása mögött álló tudatosság, valamint az is, hogy a termékfejlesztés során mennyire figyeltek a visszajelzésekre, a szerzett tapasztalataikat miként építették be a robotba. Emiatt előfordulhat, hogy egy csapat jól teljesít a robotfutamon, de a robokonstrukció pontszáma viszont alacsony - és természetesen fordítva is alakulhatnak a pontszámok
  • A díjak kiosztásának folyamatát a Zsűri elnökének kell levezetnie.
  • A díjak nem feltétlenül azon csapatoknak járnak, amelyek az adott kategóriában a legtöbb pontot érik el, a zsűrinek joga és lehetősége van más csapatoknak adni a trófeákat. A zsűri minden esetben tegye fel a kérdést: "Biztos, hogy a legtöbb pontszámot gyűjtő csapat érdemli meg a díjat?"
  • A díjak meghatározása előtt le kell zárni a pontszámokat. A pontszámok díjakhoz történő igazítása kerülendő, mivel az hatással lehet az összesített pontszámra.
  • A legjobb edző díját azon edzők között kell kiosztani, akiket a csapatok jelöltek a díjra. Ha egy jelölés sem érkezett, akkor a zsűritagok bármelyik edzőnek kioszthatják a díjat (a díjat minden esetben ki kell osztani)
  • A FIRST útmutatása alapján egy csapat a 4 főkategóriából csak egy díjat nyerhet egy versenyen, amely alól kivételt képez A legjobb edző és A legjobb robotjáték díja, illetve A legjobb csapat díj (azaz a zsűri által kiosztandó A legjobb Innováció, A legjobb csapatszellem  valamint A legjobb robotkonstrukció díját három különböző csapatnak kell kiosztani, függetlenül a pontszámoktól).

A díjakat az alábbi sorrendben érdemes meghatározni: 

  1. A legjobb csapat
  2. Továbbjutó(k)
  3. A legjobb robotjáték
  4. A legjobb csapatszellem
  5. A legjobb innováció
  6. A legjobb robotkonstrukció
  7. Áttörés/Motiváció/Feltörekvő díj
  8. A legjobb edző
  9. Helyi díjak

 

 

A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:

       

Csapattámogatóink:

 
 
       

 

2023/ HelloWorld Egyesület / Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu