Robotfutam szabályok

Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.12.30 

 

Minden robotjáték megfogalmazás pontosan és kizárólag azt jelenti, amit leírtunk. Ha egy részlet nincs megemlítve, az nem számít. Ha olyan helyzet adódik, amely miatt a játékvezető döntése nem egyértelmű vagy nehezen megítélhető, akkor a legjobbat feltételezzük, a ti előnyötökre döntünk. A szövegnek van mindig magasabb tekintélye a képekkel szemben.

Ha a szabályok, a küldetések vagy a pálya beállításának módosításra vagy pontosításra van szükség, a szezon során Challenge frissítéseket adunk ki, amely a korábbi anyagokat felülírja, helyettesíti - ekkor frissítjük oldalunkat, azaz mindig az itt olvasható friss szabály az, ami érvényes. Kétes helyzetben egy versenyen a vezetőbíró hozza meg a végső döntést.

A szabályokat minden esetben figyelmesen olvassátok végig. Bátorítunk benneteket, hogy az aktuális pálya mellett tegyétek ezt meg, hogy legyen viszonyítási alapotok. A szabályok pontos ismerete, megértése nagyban befolyásolja a teljesítményeteket, és a megszerzett összesített pontszámotokat. 

A korábbi szezonokra érvényes legfontosabb szabályokat keressétek az adott szezonnál letölthető Robotjáték szabálykönyvekben.

Futam előtt - Felszerelés

A felszerelés tartalmaz mindent, amit a csapat a futamra hoz, mint a robot, bármely tartozéka, kiegészítője, és a csapat innovációs projekt modellje. Ez a rész magyarázza el, hogy miből épülhet fel a robot és tartozékai.

R01

Minden felszerelésnek LEGO-gyártmánynak kell lennie, eredeti gyári állapotában. (Kivétel: A LEGO madzagokat és csöveket méretre lehet vágni. Nem látható részeken elhelyezhetsz azonosító jelzéseket.)

R02 

Nem elektronikus LEGO elemeket bármely szettből beépíthettek, annyit használtok fel belőlük, amennyit csak akartok.

R03

Elektromos LEGO alkatrészek közül csak az alábbiak engedélyezettek. A LEGO Education SPIKE Prime, LEGO Education SPIKE Essential, MINDSTORMS EV3, MINDSTORMS Robot Inventor, és ezekkel egyenértékű NXT és RCX szintén engedélyezett.

Legyen szó bármelyik robotról...

  • Vezérlőből egy meccsen maximum egyet használhattok.
  • Motorokból egy meccsen maximum négyet használhattok, bármilyen elosztásban.
  • Szenzorokból egy futamon csak nyomás/erő, szín, távolság/ultrahang és gyro szenzorok engedélyezettek (bármilyen variációban és számban).

Ha van extra vezérlőtök vagy motorotok, azt hagyjátok a játéktéren kívül a verseny során.

 

MASTERPIECE szezon update: Bár a Mindstorms EV3 már hivatalosan is nyugdíjba vonult, a FIRST LEGO League versenyeken továbbra is használhatjátok azt. Akár LEGO Education SPIKE Essential, vagy a szintén nyugdíjazott WeDo 2.0 is használható a robotfutamokon, ugyanakkor a jó eredmény eléréséhez nem ajánljuk ezen robotok használatát a Challenge mezőnyben.

MASTERPIECE szezon update #2: A LEGO Powered Up elemek is használhatók a versenyen, de az R3-as szabályban rögzítettnél nem lehet többi motor, szenzor a roboton.

R04

Használhattok LEGO vezetékeket, egy vezérlő akkumulátort vagy hat AA elemet/akkumulátort és egy microSD kártyát is.

R05

Bármilyen szoftvert, programnyelvet használhattok. A robotnak teljesen önállónak kell lennie a futam alatt. Semmilyen fajta távirányító nem engedélyezett.

R06

A csapatok hozhatnak magukkal bázisonként egy jegyzetfüzet lapot a programokkal, ez nem számít felszerelésnek.

R07

További, illetve duplikált feladatmodellek nem engedélyezettek.

Futam előtt - Futam előkészületek

A versenyeken a futamok valószínűleg hivatalos versenyasztalokon zajlanak. A futam kezdete előtt a csapat át fog esni egy ellenőrzésen, majd minden felszerelésüket a helyükre kell tenni.

R08

A csapat minden felszerelésének el kell férnie a két indítási területen, és nem lehet magasabb, mint 305 mm. Hogyha a csapat összes felszerelése elfér egy indítási területen, és nem magasabb, mint 305 mm, kapnak 20 pontot.

R09

A csapatok nem kapnak további tároló, pakoló helyet. Tároló asztalok, és kis kocsik használata nem engedélyezett. Mindennek az asztalon, vagy a technikusok kezében kell lennie.

A pályaalaptól balra és jobbra lévő területek használhatók felszerelések tárolására, ezek mérete kb. 171mm x 1143mm (valós méretek eltérhetnek). Az asztalon tárolt felszerelések szükség szerint túlnyúlhatnak a bal és jobb oldali falakon.

R10

Miután a csapatotok átesett az ellenőrzésen, kaptok néhány percet az előkészületekre. Kezdésként osszátok el a saját eszközeiteket és a nem rögzített feladatmodelleket a két bázis területük között (néhány feladatmodell meghatározott bázisról indul)

Utána helyezzétek el a robotot azon az indítási területen, amelyről indítani szeretnétek azt. A maradék időben állítsátok be a robotot, felszereléseket az első indításhoz, kalibrálhatjátok a szenzorokat a pályaalap bármely területén, és kérhetitek a bírót a pálya bármely részének ellenőrzésére.

R11 

A csapattagokat ezután két részre kell oszlani, asz asztal mindkét oldalához álljon egy-egy csoport (bal és jobb oldal). A csapattagok a futam alatt nem válthatnak oldalt. Ha a csapat létszáma:

  • Négy vagy több: állítsatok két technikust mindkét bázishoz. A többi csapattagnak hátrébb kell állnia. A csapatnak sosem lehet kettőnél több technikusa egy-egy bázisnál, de a csapattagok bármikor helyet cserélhetnek az azonos oldalról érkező technikus(ok)kal.
  • Három: állítsatok két technikust az egyik, és egyet a másik bázishoz (a csapat választása szerint).
  • Kettő: állítsatok egy-egy technikust a bázisokhoz.

Futam alatt - Bázison belül

R12

A bázis a csapat biztonságos területe. A bázis két részre van osztva. Mindkét bázis terület tartalmazza a saját indítási területét.

A két bázis és az indítási területek

R13

Az R12 szabályban leírt terület a bázis. A technikusok hozzányúlhatnak a robothoz, felszereléshez, feladatmodellhez amikor ezek teljes terjedelmükkel a bázis területén vannak.

R14

A technikusoknak nem szabad:

  • Bármit átadni egyik bázisról a másikra.
  • Bármihez hozzányúlni a bázisterületükön kívül, kivéve ha megszakítják a robot futását.
  • Bárminek a mozgatását, illetve kinyúlását okozni a bázison kívülre, kivéve a robot indítását.

Az így megszerzett pontok nem számítanak.

R15

Indításkor:

  • A technikusok nem akadályozhatnak semmit a mozgásában.
  • A robotnak és mindennek, amit mozdítani akar, teljes terjedelmével az indítási területen belül kell elhelyezkednie.

R16

Indítás után a technikusoknak hagyniuk kell, hogy a robot és minden, ami vele kapcsolatban van teljes terjedelmével visszatérjen a bázisra mielőtt megszakítanák a futást (További részletekért nézd meg a Szabályok Bázison kívül részt.)

Futam alatt - Bázison kívül

R17

Ha a technikusok megszakítják a robotjuk futását, azt újra kell indítani. Ha a robot és minden, ami vele kapcsolatban volt a megszakítás pillanatában akár csak részben a bázison kívül tartózkodott, elveszítenek egy pontosságjelölőt.

Ha a robot vagy bármilyen tárgy, ami vele kapcsolatban volt:

  • Részben a bázison kívül volt: vissza kel vinni az adott bázisra.
  • Teljes terjedelmével a bázison kívül volt: vissza kell vinni valamelyik bázisra (a csapat választja ki, hogy melyikre).
  • Bármilyen tárgy, amelyet a robot a legutolsó indítása után szerzett, a bíróknak oda kell adni, és a futam végéig náluk marad.

Kivétel: ha a csapat már nem tervezi újra elindítani a robotot, megállíthatják ott, ahol van anélkül, hogy elveszítenének egy pontosságjelölőt. A robot és minden, amivel kapcsolatban van ott marad, ahol a megszakítás pillanatában volt.

 

MASTERPIECE szezon update: Ha a technikusok megszakítják a robot futását. átadhatják azt a másik bázisra. Ezzel a fentebb leírt szabálynak megfelelően elveszítenek egy pontosságjelölőt, de ez az egy kivételel átkerülhet az egyik robot az egyik bázisról a másikra, ami felülírja az R14 szabály vonatkozó részét.

R18

Ha a felszerelés egy darabja, vagy egy feladatmodell leesik, vagy a robot elhagyja a bázison kívül, meg kell várni amíg megáll:

  • Ha teljes terjedelmével a bázison kívül van: ott marad, hacsak a robot el nem mozdítja.
  • Ha részben a bázison van: ott marad, hacsak a robot el nem mozdítja. Alternatívaként a technikus bármikor kézzel elveheti. Ha a kézzel eltávolított tárgy feladatmodell volt, oda kell adni a bírónak, és nála marad a futam végéig. Ha ez a tárgy felszerelés volt, be kell vinni az adott bázisra, és a csapat elveszít egy pontosságjelölőt.

R19

A csapat nem szakíthatja meg a robot futását úgy, hogy azzal pontot szerezzenek. Az így szerzett pontok nem számítanak.

R20

A csapatok nem választhatják szét a Dual Lock rögzítőt, nem szedhetik szét a modelleket, és nem törhetik össze a modelleket. Az egyértelműen könnyebbé tett feladatok nem számítanak. Ha egy feladatmodellt bármivel kombinálnak, összekapcsolnak (a robotot is beleértve), a kapcsolatnak lazának, egyszerűnek kell lennie, hogy ha a technikust megkérik a szétszedésére, akkor azonnal szét tudja választani a feladatmodell eredeti állapotában. Amennyiben ezen a teszten a feladatmodell (és kapcsolata) nem megy át, az így szerzett pontok nem számítanak.

R21

A csapatok nem zavarhatják a másik pályát vagy robotot, kivéve, ha van közös feladat. A beavatkozás miatt elmaradt, vagy elveszített pontok automatikusan a másik csapat javára kerülnek pontozásra.

Futam után - Pontozás

R22

Két és fél perc után a futamnak vége. A technikusoknak le kell állítaniuk a robotjaikat, és semmi máshoz nem nyúlhatnak. Ekkor kezdődik a pontozás.

  • Abban a pillanatban, ahogy a meccs véget ér, minden pontosan úgy marad, ahogy volt, hogy a versenybíró megvizsgálhassa.
  • Állítsátok meg a robotot, hagyjátok ott, ahol volt, és ne érjetek semmihez, amíg a bíró pontozza a feladatokat.

R23

A pontozáshoz minden feladatkövetelménynek látszódnia kell a futam végén, kivéve, ha egy módszer volt a feladat követelménye.

R24

Ha a valaminek a követelménye a “teljes terjedelemmel bent van”, a vonalak és a felette lévő légtér is bentinek számít, amíg másképpen nem említik.

  • A 100 százalék az adott eszköz minden részletét jelenti, nem csak azokat, amik érintkeznek a pályaalappal.
  • A vonalak, amelyek a területet jelzik az adott terület részei.

A két példán az indítási területet látjátok felülnézetből.

Bent van, nincs bent példa

R25

Ha a csapat nem tudja futtatni a robotját, megkaphatja a jó szándékú professzionalizmus pontot, ha elmagyarázza a helyzetet, vagy jelen van a futamnál.

Ha a csapat nem jelenik meg a robotfutamokon és annak okát nem jelzik a bírók vagy a szervezők felé, akkor a jó szándékú professzionalizmus pontszámnál csak 0-ás eredményt kaphat a kihagyott meccsért.  

A "nem megjelenés" ugyanis kihatással van másokra, és nem tükrözi azokat az alapértékeket, amelyeket a csapatoknál pontozunk. Ha egy csapat még röviddel a futam előtt jelzi, hogy nem fog tudni kiállni, akkor megadható neki a Kiváló (3 pont) pontszám.

Azokon a versenyeken, ahol több mint 3 pontozott robotfutam van, a bíró által kiosztott jó szándékú professzionalizmus pontszámok nem haladhatják meg az Alapértékek pontszám egyharmadát.

R26

A bíró a csapattal együtt dokumentálja a futam eredményét. Ha a résztvevők egyet értenek az eredménnyel, az hivatalossá válik. Ha nem értenek egyet, a vezető bíró hozza meg a végső döntést. Csak a három hivatalos futam legjobb eredménye számít a csapatnak a díjazás és továbbjutás tekintetében. Döntetlen esetén a második, és harmadik legjobb eredmények számítanak. Amennyiben mindhárom pontszámban egyenlőség van, a helyi verseny szervezői döntenek, hogy hogyan tovább.

Kiegészítő szabályok

R27 - Egyértelmű megfogalmazás

A robotverseny szövege pontosan azt és csakis azt jelenti, ami le van írva.

Ha egy szót nem definiáltunk külön a szövegben, akkor használd az általánosan bevetett jelentését.

Ha egy részletet nem említettünk, akkor azt nem kell számításba vennetek.

R28 - Információk rangsorolása

A robotverseny információforrásai közül a legújabb robotverseny frissítéseknek van a legmagasabb tekintélye, ezeket követi a feladatok szövege, majd a szabálykönyv és a pálya elrendezése. A robotverseny frissítéseit a play.firstlegoleague.hu oldalunkon, az egyes feladatoknál külön feltüntetve találhatjátok meg. 

Bármely információforrás esetén a szövegnek magasabb tekintélye van, mint a képnek.

A videók, e-mailek és fórum posztok nem rendelkeznek tekintéllyel.

R29 - A legjobbakat feltételezzük

Ha a bíró „bármilyen irányban dönthetne”, vagy a felkészültsége, figyelme, látása, memóriája valamilyen problémás helyzetet okoz, minden esetben a számotokra legelőnyösebb eredményt ítéli meg.

R30 - Végeredmény

Ha egyetértettél a pontszámmal, hivatalosság válik.

  • Ha erre szükség van, a vezetőbíró hozza meg a végső döntést.
  • Csak a rangsorolt meccseid legmagasabb pontszámai számítanak a díjazás/továbbjutás szempontjából. Döntetlen esetén a második, illetve, ha szükséges, a harmadik legmagasabb pontszám dönt. További egyenlőség esetén a versenybírók határozzák meg, mi a teendő.
  • A rájátszás, ha tartotok, nem hivatalos, csak a szórakozást szolgálj

R27 - Pálya elhagyása

Ha a verseny során nem áll rendelkezésetekre versenyasztal, a pályaalapot a padlóhoz rögzítitek, akkor a pályát nem fogja semmi körülhatárolni, nem lesz fal, a robot könnyen elhagyhatja a pályaalapot. Amennyiben a robot a pályaalapot elhagyja (akár csak részben is), meg kell szakítani a robot futását, vissza kell vinni a robotot a bázisra, és elveszítetek egy pontosságjelölőt. A megszakítási eljárást, illetve a kapcsolódó további szabályokat az R17, R18, és R19-es szabályokban olvashatjátok.

 

 

 

 

A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:

 
       

Csapattámogatóink:


 
       

 

2024/ HelloWorld Egyesület (helloworldegyesulet.hu) / Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu