Discover // Otthoni tanulás

A Discover More szett egy minden gyerek számára hazavihető készlet, amelyet a gyerekek a szüleikkel együtt próbálhatnak ki a lentebb bemutatott iránymutatás alapján. A készlet kétszer hat színes téglát tartalmaz, hogy a gyerek és az egyik szülő együtt tudja azt használni. Ezek az aktivitások a tanulás fontosságára világítanak rá, megtanítanak STEM alapfogalmakat, és az osztályteremben történő játékos tanítást is támogatják.

Discover More készlet

A Discover More szettek kifejezetten abból a célból jöttek létre, hogy a gyerekek a szülőkkel, vagy a gondviselőjükkel otthon is tudják folytatni a játékos tanulást. Minden aktivitás hasznos, megnyerő és játékos élményt kínál gyermeknek és szülőnek, és ötleteket ad arra vonatkozóan, hogy miként változtató meg az, amit korábban építettek, milyen kérdéseket tegyenek fel. Készítettünk egy szülőknek átadható levelet, ami szükséges szerint szerkeszthető és kinyomtatható (lásd lentebb).

Szülői értekezlet (Óvodáknak)

Hisszük, hogy az óvodapedagógusok és a tanárok tudják a legjobban, hogyan érdemes kommunikálni a szülőkkel és a törvényes képviselőkkel. Érdemes emiatt megfontolni más (levél, videó, weboldal, közösségi média) kommunikációs csatornák használatát. Amennyiben a helyzet engedi, javasoljuk, hogy minden óvoda, iskola tartson egy szülői értekezletet, ahol a szülők és a törvényes képviselők jobban megismerhetik a programot, találkozhatnak a készletekkel, és megkaphatják a Discover More szettjüket.

A szülői értekezleten érdemes beszélni:

  • Általánosan a programról
  • A fejlesztendő készségekről, kompetenciákról
  • A program végén tartott Ünnepi eseményről
  • A programban rejlő lehetőségekről
  • A Discover More készletről és annak otthoni felhasználásáról

Levél a szülőknek

Kedves szülő, törvényes gondviselő!

Köszönjük, hogy ti is részt vesztek a FIRST LEGO League Discover oktatási programjában, illetve, hogy támogatjátok gyermeketek tanulását, fejlődését a PlayMakers szezonon belül.

Az oktatási program részeként a gyerekek játékos módon fejleszthetik:

  • Kommunikációs: világosan és érhetően fognak beszélni társaikkal és részletekbe menő történeteket fognak elmesélni
  • Problémamegoldó: feladatokat fognak végrehajtani, célokat felállítani és reagálni fognak az elért eredményekre
  • és kollaborációs képességeiket: csapatban fognak dolgozni, megosztva az ötleteiket és az építményeiket, ugyanakkor tanulni is fognak egymástól.

A program mind az óvodai és az otthoni tanulásra épít, így a gyerekek nem csak ízelítőt kaphatnak az úgynevezett STEM (azaz természet-, technológiai, mérnöki és matematika) tudományterületekből, hanem a program végére magabiztosabbá válhatnak, felkészültebben várhatják a jövő kihívásait és megismerhetik a tanulás örömét a világ legnagyobb robotikai és természettudományos tanuló közösségének részeként.

Az oktatási program részeként a te segítségedet is szeretnénk kérni. A levél mellé mellékeltünk egy Discover More LEGO készletet, amely kétszer hat darab színes LEGO DUPLO téglát tartalmaz. A hat tégla - angolul Six Bricks - aktivitások a LEGO Foundation által kidolgozott globális tananyagok, amelyeket a világ majd összes kontinensén, több száz országban használnak a 4-6 éves gyermekek játékos fejlesztésére. A levelünkben bemutatunk öt otthon is elvégezhető aktivitást kifejezetten a PlayMakers szezonra ajánlva, ha további hat tégla aktivitásokat is játszanátok, akkor keressétek fel a LEGO Foundation vonatkozó weboldalát.

Első aktivitás: trükkös torony

Amit gyerekek megtanulnak: Hogyan tudnak a kezükkel, ujjaikkal precízen végzett műveleteket végezni. Megtanulják a nehézségekkel való szembesülést. Saját megoldási stratégiákat alkotnak, és megtanulják, hogy a hibázás lehet vicces is.

Öt színes LEGO tégla

Tevékenység: Válogassátok szét a LEGO DUPLO elemeket, a gyerekhez és a szülőhöz is kerüljön 6-6 darab tégla. Ezt követően külön-külön tegyétek azokat egymásra úgy, hogy azok a legrövidebb oldalukkal illeszkedjenek egymáshoz (ne kattintsátok össze azokat). Ha készen vagytok, próbáljátok meg azt ismét összerakni a másik kezetekkel, esetleg csukott szemmel, vagy építsetek közösen egy 12 tégla magas tornyot.

Beszéljetek arról, hogy miként sikerült egyensúlyba hozni a tornyotokat. Mi volt az, ami nehezítette, mi az, ami könnyítette a feladat végrehajtását?

Második aktivitás: Akadálypálya tervezés

Amit a gyerekek tanulnak: A képzeletüket használva képesek reprezentálni egy már létező objektumot. Fejlesztik a kommunikációs képességeiket, miközben azt megpróbálják körülírni.

Tevékenység: Keressetek az interneten képeket akadálypályákról (angolul: obstacle courses), majd azok közül - mind a 12 téglát felhasználva - építsetek meg minél többet. Találjatok ki egy történetet arról, hogy miként lehet a megépített akadálypályát használni, pontosan hol helyezkedik el, kik használják, mi mindent lehet rajta csinálni és így tovább.

Akadálypálya építés

Az építés során használ minél több a relatív pozícióra vonatkozó kifejezést (rajta, alatta, mellette, felette) miközben építetek, illetve minél több jelzőt (magas, nehéz, mókás, csúszós stb.) miközben az építményről beszéltek. 

Harmadik aktivitás: Playmaker ismétlődés

Amit a gyerekek tanulnak: felismerni és követni a mintákat, ismétlődéseket. Megosztani 

Tevékenység: A gyerekeddel közösen játszatok. Mindketten vegyetek magatokhoz hat darab, eltérő színű téglát. Elsőként a gyereked próbáljon meg kirakni egy mintát belőlük, egymás mellé/mögé téve a téglákat, majd másold le azt. Ezt ismételjétek meg 4-5 alkalommal, akár üres hegyeket kihagyva a téglák között (mintha egy szövegbe szóközöket tennétek), vagy mindegyik színhez társítsatok valamilyen hangot (taps, koppintás, csettintés). 

Beszéljetek a mintákról, amit készítettetek. Tegyétek fel a kérdést, hogy miért minta a minta? Próbáljátok a színekkel, pozícióval, helyzettel, hozzáadott hanggal/mozgással körülírni azt. Ha körbenéztek, otthon még mi mindent használhatnátok mintának?

Negyedik aktivitás: Háttal álló játékosok

Amit a gyerekek tanulnak: cselekvés leíró kifejezések használatát, más ember szemszögéből történő gondolkodást

Tevékenység: A gyerekeddel ketten mindketten válasszatok ki hat darab, eltérő színű téglát. Üljetek le, vagy álljatok egymásnak háttal. Elsőként a gyereked építsen valamit a nála lévő téglák felhasználásával (érdemes elsőként 2-3 téglával kezdeni), majd próbálja meg neked elmondani - miközben még mindig egymásnak háttal álltok -, hogy miként építheted meg ugyanazt. Figyelj az instrukcióira, és ne néz hátra, ne szakítsd meg kérdéssel, csak kövesd az általa elmondottakat. Ha készen vagytok, forduljatok meg, és hasonlítsátok össze a két építményt. Beszéljétek meg, hogy milyen volt a feladat, majd cseréljetek szerepet.

Beszéljetek arról, hogy mi volt az, ami trükkös, nehéz volt. Könnyebb lenne-e esetleg, ha egymásnak kérdéseket tudnátok feltenni. Miként tudnád még ugyanazt a modellt elmesélni? Más szavakat kellene esetleg használnod?

Ötödik aktivitás: memóriajáték

Amit a gyerekek tanulnak: információ tárolása a rövidtávú memóriában, a figyelem fenntartása a zavaró tényezők kizárásával.

Tevékenység: A gyerekeddel ketten válasszatok ki hat darab, eltérő színű téglát. Válaszd ki bármelyik kettőt, majd illeszd azokat össze úgy, hogy azok teljes egészében fedésben legyenek egymással. Mutasd meg a gyerekednek, hogy azt jól láthassa, majd tüntesd el a szeme elől. Ezt követően építse meg pontosan azt, amit látott. Ismételjétek meg a feladatot ezt követően 3, 4, majd 5 és 6 kockával. 

Ha eltérés van, beszéljetek arról, hogy mire emlékszik, és hogy mit épített. Milyen eltérés van (ha van)? Mit tanult mindenből? Ha elnyújtanátok az aktivitást, segíthetsz szín alapú rávezető kérdésekkel neki emlékezni. Milyen más memóriajátékot tudnátok játszani az otthon található dolgokból?

A fentebb olvasható levél letölthető az oldalunkról kinyomtatható PDF formátumban is. 

 

 

A FIRST LEGO League Cargo Connect szezon partnerei:

 

2022/ HelloWorld Egyesület / Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu