

FIRST LEGO League Challenge
Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2023.01.06.
A baráti versengés adja a FIRST LEGO League Challenge szívét, mely során az akár 10 fős csapatok ringbe szállnak kutatás, problémamegoldás, kódolás, mérnöki tervezés terén és felépített LEGO robotukkal végighaladnak a robotverseny küldetésein. A csapatok emellett az Innovációs projekt keretében valós problémákra keresik egyedi megoldásukat.
A következő oldalakon bemutatjuk a legfontosabb szabályokat, amelyekre figyelnetek kell a FIRST LEGO League Challenge felkészülésetek során.
Fontos, hogy a csapatotok maximum 10 tagú lehet, mivel azt szeretnénk, ha a program minden részéből gyűjtenétek tapasztalatot.
A 2022/2023-as szezonban a FIRST LEGO League Challenge kihívás a SUPERPOWERED nevet kapta. A robotjáték során energiaegységeket kell gyűjtenetek a pálya különböző forrásaiból, és eljuttatni oda, ahol az energiát tárolni vagy fogyasztani fogják. A pontokat az energiaegységek modellekből való eltávolításáért, és célba juttatásáért kapjátok.
A Challenge versenyek négy pillére
ALAPÉRTÉKEK A csapatotoknak képviselnie kell a FIRST alapértékeit az egész évad során. |
A verseny során: - Csapatként fogtok együtt dolgozni. - A robotverseny és a projektfeladatot innovatív módon valósítjátok meg. - Megmutatjátok, hogy mennyire vagytok befogadóak, és az ötleteiteknek milyen hatása van. - Minden feladat során remekül tudtok szórakozni.
|
ROBOT KONSTRUKCIÓ A csapatotok tart egy rövid prezentációt a robot tervezéséről, programozásáról és a stratégiátokról. |
A verseny során: - Megterveztek és megépítetek egy robotot. - Programot írtok a feladatok végrehajtásához. - Az elkészült kód alapján bemutatják a program működését. - Beszámoltok a robotversenyre tervezett stratégiátokról.
|
ROBOTJÁTÉK A csapatotok 2 és fél perces futamokon mutatja meg, hogy mennyi feladatot képes megoldani. |
A verseny során: - Megtervezitek, hogy a robotverseny mely feladatait fogjátok megoldani. - Megtervezitek a feladat megoldásához szükséges elemeket. - Tesztelitek és finomítjátok a program és a robot tervét. - Részt vesztek a versenyen.
|
INNOVÁCIÓS PROJEKT A csapatotok készít egy 5 perces prezentációt, amelyben elmagyarázza az innovációs projektét. |
A verseny során: - Azonosítotok egy megoldandó problémát. - Megoldást kínáltok egy a közösségeteket érintő problémára. - Megosztjátok az ötleteiteket, a visszajelzésekből tanultok. - A verseny megmutatjátok a kutatásotok eredményét.
|
A FIRST LEGO League Challenge négy egyenlő súlyozású részének mindegyike a teljes teljesítményetek 25 százalékát teszi ki. A sikeres csapatok ezért általában mind a négy területen jól teljesítenek.
Mire lesz szükségetek?
LEGO Education robot készlet: A FIRST LEGO League versenyeken bármely hivatalos LEGO Education robot engedélyezett az R01 szabályban részletezett felszereléssel. Ugyanakkor két robot használatát javasoljuk: a LEGO Education SPIKE Prime, illetve a LEGO Mindstorms Education EV3 robotokkal lehet a legnagyobb esélyetek a sikeres szereplésre.
Elekronikus eszközök: Minden csapatnak szüksége lesz kompatibilis eszközre, laptopra, tabletre vagy számítógépre a robot programozásához.
SUPERPOWERED Challenge versenykészlet: A készlet doboza tartalmazza a pályamodelleket, a pályalapot és néhány kiegészítő alkatrészt. A csapatok feladata, hogy az útmutató alapján pontosan megépítsék a modelleket. Ez az első négy foglalkozás feladata. A kiegészítő komponensek a 3M™ Dual Lock™ újrazárható rögzítőelemek, az edzői kitűzők, és a csapattagoknak szánt szezon lapkák.
Challenge pályaalap és asztal: Állítsátok fel egy asztalt az osztályteremben vagy a találkozók helyszínén a pályaalappal. Ha erre a célra nem tudtok asztalt készítettni, a négy fal felállítása is rendkívül hasznos lehet. Természetesen lehetséges a pályaalap földre helyezése is.
Robotverseny vezérelvek
- A csapat tagjai közösen dolgoznak azon, hogy tervezzenek, és építsenek egy LEGO robotot, majd programozzák be, hogy autonóm módon gyűjtsön minél több pontot a feladatok megoldásával, teljesítésével egy két és fél perces robotfutam során.
- A csapat a két indítási terület egyikéről indítja a robotját, amely a pályán körbejárva megpróbálja a csapat által választott sorrendben megoldani a feladatokat.
- A robot úgy van programozva, hogy bármikor visszatérhet bármelyik bázis területre. A csapat addig módosíthatja a robotját, amíg a bázis területén van, mielőtt újra elindul újabb feladatokat teljesíteni.
- A csapat hat pontosságjelölővel kezdi a futamot, melyek pontot érnek. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet vinni a bázisra, de a csapat elveszít egy jelölőt a megszakításért.
- A futam során csak a robot mozgathat tárgyakat egyik bázis területéről a másik bázis területére. Ha a robot futása megszakad, bármelyik bázis területre visszatérhet.
- A feladatok követelményeinek a futam végén láthatónak kell lenniük a pontszerzéshez, hacsak a feladat leírása másként nem rendelkezik.
- A csapat három robotfutamban vesz részt, ezek közül csak a legmagasabb pontszám számít.
- A csapat az alapértékeket a Gracious Professionalism révén mutatja ki. A bírók minden futam során értékelik a csapatot e szempont szerint is.
Jó szándékú professzionalizmus
A jó szándékú professzionalizmus (Gracious Professionalism®) része a FIRST szellemiségének. A módszer ösztönzi a magas színvonalú munkát, hangsúlyozza mások értékét, és tiszteletben tartja az egyéneket és a közösséget egyaránt.
A jó szándékú professzionalizmus, a kiélezett verseny és a kölcsönös nyereség nem egymástól elkülönülő fogalmak. A jó szándékú szakemberek minden erejüket bevetve szívják magukba a tudást és versenyeznek, de ugyanakkor tisztelettel és kedvességgel bánnak egymás iránt. Kerülik, hogy vesztesként kezeljenek bárkit. Nem verik a mellkasukat, nem nézik la a versenytársaikat. Személyiségükben a tudásszomj, a versenyszellem és az empátia egyszerre jelen van.
A bírók minden csapatnál értékelni fogják a jó szándékú professzionalizmus jelenlétét minden robotfutam után. A jó szándékú professzionalizmus pontok hozzáadódnak a zsűrivel való találkozás után kapott Alapértékek pontszámhoz, annak részét képezi.
A pontozás során a bírók feltételezik, hogy minden csapatnál kiváló szinten (3 pont) jelenik meg a jó szándékú professzionalizmus. Ha a bírók olyan viselkedést figyelnek meg, amelyek ezen elvárt szint felett állnak, a csapat kiemelkedő (4 pont) jellemzést fog kapni. Ha a csapat viselkedésében a jó szándékú professzionalizmus még csak fejlődő szakaszban van, a bírák haladó (2 pont) jellemzést fognak adni.
Ha a csapat nem jelenik meg a robotfutamokon és annak okát nem jelzik a bírók vagy a szervezők felé, akkor a jó szándékú professzionalizmus pontszámnál csak 0-ás eredményt kaphat a kihagyott meccsért.
A robotverseny feladatai, szabályai
A robotverseny során a célotok, hogy minél több pontot szerezzetek. Viszont ne a pontokra koncentráljatok, ennél sokkal fontosabb, hogy csapatként együtt tudjatok dolgozni, illetve hogy csapatként magabiztos szakértőkké váljatok a technikai problémák megoldásában és közben remekül szórakozzatok.
A csapatotok egy robotot fog építeni LEGO-elemekből és LEGO technológiák felhasználásával. Ezt a robotot programozzátok majd, hogy önmagától megoldjon egy sor feladatot a 2,5 perces robotversenyen, és pontokat gyűjtsön. A robot az indítási területről indul, és a csapat által meghatározott sorrendben próbálja teljesíteni a feladatokat, majd visszatér a bázisra
A csapat a bázison változtatásokat hajthat végre a roboton, mielőtt újra elindítaná. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet helyezni a bázisra, ilyenkor azonban a csapat elveszít egy pontosság jelölőt. A csapat több meccset játszik, de csak a legmagasabb elért pontszám számít.
- Az asztal mérete
- A pálya felépítése
- Legfontosabb alapszabályok
- Letölthető szabálykönyv (előzetes verzió)
- Felszerelés vizsgálati bónusz
- Feladat 01 - Innovációs projekt modell
- Feladat 02 - Olajfúró torony
- Feladat 03 - Energiatárolás
- Feladat 04 - Naperőmű
- Feladat 05 - Okoshálózat
- Feladat 06 - Hibrid autó
- Feladat 07 - Szélerőmű
- Feladat 08 - Televízió-nézés
- Feladat 09 - Játék dinoszaurusz
- Feladat 10 - Erőmű
- Feladat 11 - Vízerőmű
- Feladat 12 - Víztározó
- Feladat 13 - Energiát a célterületre
- Feladat 14 - Játékgyár
- Feladat 15 - Újratölthető akkumulátor
- Pontosságjelölők
Új szabályok az idei évben
- Új Az idei évtől csak közvetlenül a regionális fordulók időpontja előtt publikáljuk majd a versenyeken részt vevő csapatok listáját. Figyeld a verseny kezdete előtt 14 nappal az oldalunkat, hogy kiderüljön, mely csapatokkal kerültetek egy selejtezőre.
- Új Immár két bázis és indítási terület is van.
- Új Négy technikus, kettő-kettő engedélyezett a pálya két oldalán, emiatt a szabályok alaposan át lettek írva, érdemes azokat egyszer alaposan átnéznetek.
2022/2023 versenyek
Az időpontok mellett látható a régió neve.
- 2023. január 21. // Győri regionális selejtező (10/06 regisztrált csapat)
- 2023. január 28. // Miskolci regionális selejtező (12/08 regisztrált csapat)
- 2023. február 04. // Budapesti regionális selejtező (18/13 regisztrált csapat)
- 2023. február 10. // Tatabányai regionális selejtező (14/06 regisztált csapat)
- 2023. február 11. // Debreceni regionális selejtező (16/16 regisztrált csapat)
- 2023. február 25. // Magyarországi nemzeti döntő
- 2023. május 06. // Magyarországi Utószezon döntő
Régiókhoz még nem rendelt csapatok száma: 6 csapat
Foglalkozási terv
Bevezetés (10-15 perc) | A csapat feladatai (100-120 perc) | Megosztás (10-15 perc) | ||
01. foglalkozás | Bemutatkozik az idei kihívás | Ismerjük meg a robotot | Fehér energia útvonal | Megosztás |
02. foglalkozás | Célok és folyamatok | Edzőtábor 1: Haladjunk körbe | Kék energia útvonal | Megosztás |
03. foglalkozás | Csapattervezés | Edzőtábor 2: Játék az objektumokkal | Sárga energia útvonal | Megosztás |
04. foglalkozás | Kutatás példák | Edzőtábor 3: Reagálás a vonalakra | Narancs energia útvonal | Megosztás |
05. foglalkozás | Csapatmunka példák | Irányított küldetések | A kutatási projekt meghatározása | Megosztás |
06. foglalkozás | Innovációs projekt építés | Pszeudókód és versenystratégia | Projekt tervezése | Megosztás |
07. foglalkozás | Jó szándékú professzionalizmus | Versenyfeladatok megoldása | Projekt megoldás fejlesztése | Megosztás |
08. foglalkozás | Kooperáció példák | Versenyfeladatok megoldása | Projekt megoldás értékelése, tesztelése | Megosztás |
09. foglalkozás | Alapérték: innováció | Robot fejlesztése és javítása | Projekt megoldás fejlesztése, javítása | Megosztás |
10. foglalkozás | Alapérték: hatás | Robot fejlesztése és javítása | Projekt prezentáció tervezése | Megosztás |
11. foglalkozás | Alapérték: befogadás | Robotdesign prezentáció felkészülés | Projekt prezentáció begyakorlása | Megosztás |
12. foglalkozás | Alapérték: szórakozás | Robotverseny futamok gyakorlása | Teljes prezentáció főpróbája, gyakorlása | Megosztás |
Hasznos Linkek
A FIRST LEGO League partnerei:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2023/ HelloWorld Egyesület / Minden jog fenntartva.
Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu