FIRST LEGO League Challenge

Az oldal utolsó tartalmi frissítésének időpontja: 2024.01.17.

A baráti versengés adja a FIRST LEGO League Challenge szívét, mely során az akár 10 fős csapatok ringbe szállnak kutatás, problémamegoldás, kódolás, mérnöki tervezés terén és felépített LEGO robotukkal végighaladnak a robotverseny küldetésein. A csapatok emellett az Innovációs projekt keretében valós problémákra keresik egyedi megoldásukat.

A következő oldalakon bemutatjuk a legfontosabb szabályokat, amelyekre figyelnetek kell a FIRST LEGO League Challenge felkészülésetek során.

Fontos, hogy a csapatotok maximum 10 tagú lehet, mivel azt szeretnénk, ha a program minden részéből gyűjtenétek tapasztalatot.

A 2023/2024-es szezonban a FIRST LEGO League Challenge kihívás a MASTERPIECE nevet kapta. Az idei szezon robotjátékában a pontok a technológiák aktiválásáért járnak, melyekkel fokozni lehet a kreatív produkciók közönségének élményét. A produkciókban részt vevő szakembereket és a közönséget különböző helyszínekre kell majd eljuttatnotok.

A Challenge versenyek négy pillére

ALAPÉRTÉKEK

A csapatotoknak képviselnie kell a FIRST alapértékeit az egész évad során.

A verseny során:

- Csapatként fogtok együtt dolgozni.

- A robotverseny és a projektfeladatot innovatív módon valósítjátok meg.

- Megmutatjátok, hogy mennyire vagytok befogadóak, és az ötleteiteknek milyen hatása van.

- Minden feladat során remekül tudtok szórakozni.

 

ROBOT KONSTRUKCIÓ

A csapatotok tart egy rövid prezentációt a robot tervezéséről, programozásáról és a stratégiátokról.

A verseny során:

- Megterveztek és megépítetek egy robotot.

- Programot írtok a feladatok végrehajtásához.

- Az elkészült kód alapján bemutatják a program működését.

- Beszámoltok a robotversenyre tervezett stratégiátokról.

 

ROBOTJÁTÉK

A csapatotok 2 és fél perces futamokon mutatja meg, hogy mennyi feladatot képes megoldani.  

A verseny során:

- Megtervezitek, hogy a robotverseny mely feladatait fogjátok megoldani.

- Megtervezitek a feladat megoldásához szükséges elemeket.

- Tesztelitek és finomítjátok a program és a robot tervét.

- Részt vesztek a versenyen.

 

INNOVÁCIÓS PROJEKT

A csapatotok készít egy 5 perces prezentációt, amelyben elmagyarázza az innovációs projektét. 

A verseny során:

- Azonosítotok egy megoldandó problémát.

- Megoldást kínáltok egy a közösségeteket érintő problémára.

- Megosztjátok az ötleteiteket, a visszajelzésekből tanultok.

- A verseny megmutatjátok a kutatásotok eredményét.

 

A FIRST LEGO League Challenge négy egyenlő súlyozású részének mindegyike a teljes teljesítményetek 25 százalékát teszi ki. A sikeres csapatok ezért általában mind a négy területen jól teljesítenek.

Mire lesz szükségetek?

LEGO Education robot készlet: A FIRST LEGO League versenyeken bármely hivatalos LEGO Education robot engedélyezett az R01 szabályban részletezett felszereléssel. Ugyanakkor két robot használatát javasoljuk: a LEGO Education SPIKE Prime, illetve a LEGO Mindstorms Education EV3 robotokkal lehet a legnagyobb esélyetek a sikeres szereplésre.

Elekronikus eszközök: Minden csapatnak szüksége lesz kompatibilis eszközre, laptopra, tabletre vagy számítógépre a robot programozásához.

MASTERPIECE Challenge versenykészlet: A készlet doboza tartalmazza a pályamodelleket, a pályalapot és néhány kiegészítő alkatrészt. A csapatok feladata, hogy az útmutató alapján pontosan megépítsék a modelleket. Ez az első négy foglalkozás feladata. A kiegészítő komponensek a 3M™ Dual Lock™ újrazárható rögzítőelemek, az edzői kitűzők, és a csapattagoknak szánt szezon lapkák.

Challenge pályaalap és asztal: Állítsátok fel egy asztalt az osztályteremben vagy a találkozók helyszínén a pályaalappal. Ha erre a célra nem tudtok asztalt készítettni, a négy fal felállítása is rendkívül hasznos lehet. Természetesen lehetséges a pályaalap földre helyezése is.

Robotverseny vezérelvek

  1. A csapat tagjai közösen dolgoznak azon, hogy tervezzenek, és építsenek egy LEGO robotot, majd programozzák be, hogy autonóm módon gyűjtsön minél több pontot a feladatok megoldásával, teljesítésével egy két és fél perces robotfutam során.
  2. A csapat a két indítási terület egyikéről indítja a robotját, amely a pályán körbejárva megpróbálja a csapat által választott sorrendben megoldani a feladatokat.
  3. A robot úgy van programozva, hogy bármikor visszatérhet bármelyik bázis területre. A csapat addig módosíthatja a robotját, amíg a bázis területén van, mielőtt újra elindul újabb feladatokat teljesíteni.
  4. A csapat hat pontosságjelölővel kezdi a futamot, melyek pontot érnek. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet vinni a bázisra, de a csapat elveszít egy jelölőt a megszakításért.
  5. A futam során csak a robot mozgathat tárgyakat egyik bázis területéről a másik bázis területére. Ha a robot futása megszakad, bármelyik bázis területre visszatérhet.
  6. A feladatok követelményeinek a futam végén láthatónak kell lenniük a pontszerzéshez, hacsak a feladat leírása másként nem rendelkezik.
  7. A csapat három robotfutamban vesz részt, ezek közül csak a legmagasabb pontszám számít.
  8. A csapat az alapértékeket a Gracious Professionalism révén mutatja ki. A bírók minden futam során értékelik a csapatot e szempont szerint is.

Jó szándékú professzionalizmus

A jó szándékú professzionalizmus (Gracious Professionalism®) része a FIRST szellemiségének. A módszer ösztönzi a magas színvonalú munkát, hangsúlyozza mások értékét, és tiszteletben tartja az egyéneket és a közösséget egyaránt.

A jó szándékú professzionalizmus, a kiélezett verseny és a kölcsönös nyereség nem egymástól elkülönülő fogalmak. A jó szándékú szakemberek minden erejüket bevetve szívják magukba a tudást és versenyeznek, de ugyanakkor tisztelettel és kedvességgel bánnak egymás iránt. Kerülik, hogy vesztesként kezeljenek bárkit. Nem verik a mellkasukat, nem nézik la a versenytársaikat. Személyiségükben a tudásszomj, a versenyszellem és az empátia egyszerre jelen van.

A bírók minden csapatnál értékelni fogják a jó szándékú professzionalizmus jelenlétét minden robotfutam után. A jó szándékú professzionalizmus pontok hozzáadódnak a zsűrivel való találkozás után kapott Alapértékek pontszámhoz, annak részét képezi.

A pontozás során a bírók feltételezik, hogy minden csapatnál kiváló szinten (3 pont) jelenik meg a jó szándékú professzionalizmus. Ha a bírók olyan viselkedést figyelnek meg, amelyek ezen elvárt szint felett állnak, a csapat kiemelkedő (4 pont) jellemzést fog kapni. Ha a csapat viselkedésében a jó szándékú professzionalizmus még csak fejlődő szakaszban van, a bírák haladó (2 pont) jellemzést fognak adni.

Ha a csapat nem jelenik meg a robotfutamokon és annak okát nem jelzik a bírók vagy a szervezők felé, akkor a jó szándékú professzionalizmus pontszámnál csak 0-ás eredményt kaphat a kihagyott meccsért. 

A robotverseny feladatai, szabályai

A robotverseny során a célotok, hogy minél több pontot szerezzetek. Viszont ne a pontokra koncentráljatok, ennél sokkal fontosabb, hogy csapatként együtt tudjatok dolgozni, illetve hogy csapatként magabiztos szakértőkké váljatok a technikai problémák megoldásában és közben remekül szórakozzatok.

A csapatotok egy robotot fog építeni LEGO-elemekből és LEGO technológiák felhasználásával. Ezt a robotot programozzátok majd, hogy önmagától megoldjon egy sor feladatot a 2,5 perces robotversenyen, és pontokat gyűjtsön. A robot az indítási területről indul, és a csapat által meghatározott sorrendben próbálja teljesíteni a feladatokat, majd visszatér a bázisra

 

Pálya áttekintés

 A csapat a bázison változtatásokat hajthat végre a roboton, mielőtt újra elindítaná. Ha szükséges, a robotot kézzel is vissza lehet helyezni a bázisra, ilyenkor azonban a csapat elveszít egy pontosság jelölőt. A csapat több meccset játszik, de csak a legmagasabb elért pontszám számít.

  • Az asztal mérete
  • A pálya felépítése
  • Legfontosabb alapszabályok
  • Letölthető szabálykönyv
  • Felszerelés vizsgálati bónusz
  • Feladat 01 - 3D Mozi
  • Feladat 02 - Színházi jelenetváltás
  • Feladat 03 - Lenyűgöző élmény
  • Feladat 04 - Mestermunka
  • Feladat 05 - Kiterjesztett valóság szobor
  • Feladat 06 - Koncert fények és hangok
  • Feladat 07 - Hologram előadó 
  • Feladat 08 - Mozgó kamera
  • Feladat 09 - Filmforgatás
  • Feladat 10 - Hangkeverő
  • Feladat 11 - Fényjáték
  • Feladat 12 - Virtuális valóság művésze
  • Feladat 13 - Kézműves alkotó
  • Feladat 14 - Közönségszállítás
  • Feladat 15 - Szakember szállítás
  • Pontosságjelölők

Új szabályok az idei évben

  • Közvetlenül a regionális fordulók időpontja előtt publikáljuk majd a versenyeken részt vevő csapatok listáját. Figyeld a verseny kezdete előtt 14 nappal az oldalunkat, hogy kiderüljön, mely csapatokkal kerültetek egy selejtezőre. 
  • Új A Nemzeti döntőről öt csapat jut tovább a nemzetközi versenyekre.
    • A Nemzeti döntő első helyezettje a Világfesztiválra nyer kvalifikációt.
    • A Nemzeti döntő második helyezettje szintén kvalifikációt nyer egy általa választott Open versenyre (négy lehetőség közül választhat)
    • A további nemzetközi kvalifikációs helyeket a Nemzeti szervező wildcard rendszerben ossza ki a csapatoknak. A wildcard kedvezményezettje nem lehet olyan csapat, amelynek::
      • versenyzői olyan oktatási intézményben tanulnak, amely az adott FIRST LEGO League Challenge szezonban már nyert nemzetközi kvalifikációs helyet, vagy
      •  amelynek versenyzői 12 hónapon belül már részt vettek bármely FIRST LEGO League nemzetközi versenyen.

2023/2024 versenyek

Az időpontok mellett látható a régió neve. A listában azon helyszínek láthatók, amelyek már megerősítették részvételi szándékukat a MASTERPIECE szezonban. A listát folyamatosan bővítjük.

  • 2024. január 26.
Tatabányai regionális selejtező 
  • 2024. január 27.
Debreceni regionális selejtező 
  • 2024. január 27.
Szegedi regionális selejtező 
  • 2024. február 03.
Miskolci regionális selejtező 
  • 2024. február 03.
Nyíregyházi regionális selejtező 
  • 2024. február 10.
Budapesti regionális selejtező 
  • 2024. február 24.
Magyarországi Nemzeti döntő, Szigetszentmiklós 
  • 2024. április 24-26.
Magyarországi Utószezon Challenge döntő (Event Hub)

 

Foglalkozási terv

  Bevezetés (10-15 perc) A csapat feladatai (100-120 perc) Megosztás (10-15 perc)
01. foglalkozás Bemutatkozik az idei kihívás Ismerjük meg a robotot Múzeum kurátor Megosztás
02. foglalkozás Célok és folyamatok Edzőtábor 1: Haladjunk körbe Vizuális effekt rendező Megosztás
03. foglalkozás Csapattervezés Edzőtábor 2: Játék az objektumokkal Színpadmester Megosztás
04. foglalkozás Kutatás példák Edzőtábor 3: Reagálás a vonalakra Hangmérnök Megosztás
05. foglalkozás Csapatmunka példák Irányított küldetések Kutatási projekt meghatározása Megosztás
06. foglalkozás Innovációs projekt építés Pszeudókód és versenystratégia Kutatási projekt tervezése Megosztás
07. foglalkozás Jó szándékú professzionalizmus Versenyfeladatok megoldása Kutatási projekt fejlesztése Megosztás
08. foglalkozás Kooperáció példák Versenyfeladatok megoldása Kutatási projekt értékelése, tesztelése Megosztás
09. foglalkozás Példák az innovációra Robot tesztelése és fejlesztése Kutatási projekt tesztelése és fejlesztése Megosztás
10. foglalkozás Példák a hatásra Robot tesztelése és fejlesztése Projekt prezentáció tervezése Megosztás
11. foglalkozás Példák a befogadásra Robotdesign prezentáció felkészülés Projekt prezentáció begyakorlása Megosztás
12. foglalkozás Példák a szórakozásra Robotverseny futamok gyakorlása Teljes prezentáció főpróbája, gyakorlása Megosztás

Hasznos Linkek

Challenge (MASTERPIECE) mérnöki jegyzetfüzet

Challenge (MASTERPIECE) csapattalálkozó útmutató

Challenge (MASTERPIECE) robotverseny szabálykönyv

Challenge (MASTERPIECE) bírói pontozólap

Challenge (MASTERPIECE) robotdizájn pontozólap

Challenge (MASTERPIECE) innováció pontozólap

Challenge (MASTERPIECE) alapértékek pontozólap

 

 

A FIRST LEGO League Magyarországi partnerei:

 
       

Csapattámogatóink:


 
       

 

2024/ HelloWorld Egyesület (helloworldegyesulet.hu) / Minden jog fenntartva.

Kérdésed van az oldalon olvasható információkkal kapcsolatban? Hibát találtál? Írj nekünk: fll@helloworldegyesulet.hu